Hotelportás
Kellékek: papír, toll
A gyakorlathoz szükséges idő: 10-15 perc
A csoport létszáma:
A feladat a következő: egy szálloda vendégei vagyunk, s valamilyen okból kifolyólag (rekedtség stb.) nem tudunk megszólalni, pedig valami nagyon fontosat kell közölnünk a portással. A mondandónkat így csak mozgással, illetve gesztusnyelvvel tudjuk kifejezni. Természetesen a portás kérdéseit értjük, a megjegyzéseire is tudunk reagálni. Ennyiben tudunk segítségére lenni abban, hogy kitalálja, amit akarunk.
A csoport tagjainak egy darab papíron lehet kiosztani a megoldandó feladatot. Ilyen utasítások szerepelhetnek a papíron, mint például:
„-Kizártam magam a szobámból! Nincs véletlenül egy pótkulcsa?"
„-Beleejtettem a jegygyűrűmet a fürdőkád lefolyójába. Tudna hívni egy szerelőt, aki kiszedi onnan?"
„-Nem működik a lift."
Számbeszéd
A gyakorlathoz szükséges idő: 5-10 perc
A csoport létszáma:
Frissítő hatású, erős koncentrációs gyakorlat. Először ketten játsszák. Összeszokott játékosok hárman, négyen is megpróbálkozhatnak vele. Rendelkezésükre állnak a számok, egytől százig. Ez a dialógus alapja. A sorrendet nem változtathatjuk meg, s ki sem hagyhatunk számokat, mert akkor kiesünk a játékból. Válasszunk szituációt. Ehhez általában elég az izgalmat ígérő helyszínt megadni: például fogorvosi váróterem, egy pad a parkban, stb. Százig be kell fejezni a jelenetet, és előbb nem lehet abbahagyni! Gyakorlott játékosoktól kívánjuk meg, hogy fordulatokat építsenek a jelenetbe, melyet a nézőknek pontosan fel kell fogniuk. A kezdet tehát kb. így hangzik:
A: Egy; kettő-három-négy
B: Öt-hat.
A: Hét?
B: Nyolc-kilenc-tíz-tizenegy. Tizenkettő? ...stb.
Ki vagyok én?
A játékhoz olyan témakört kell választani, amiben a társaság tagjai leginkább "otthonosak", tájékozottak.
A társaság egyik tagját kiküldik, a többiek megállapodnak, hogy kit fog megszemélyesíteni. Mondjuk például: Napóleont. Mikor "Napóleon" bejön, a társaság foglalkozni kezd vele. ilyenféleképpen:
Jó napot, hadnagy úr!...
Mikor látta kedves papáját, az ügyvédet?..
Hogy érezte magát Egyiptomban?...
Mikor fog végre hibátlanul megtanulni franciául?...
Igazán többet adhatna a külsejére, ha ünnepélyeken megjelenik...
A "hunyónak" ebbôl ki kell találnia, hogy kit személyesített meg. Ha rájött, annak kell kimennie, akinek a kérdésénél felismerte önmagát.
Most mutasd meg!
A jelenlévôkbôl két csapatot alakítunk, lehetôleg úgy hogy minkét csapatban egyformán legyenek kezdeményezô képesebbek. A szoba két felébe leülnek a csapatok.
A kezdô csapat átküld valakit (a mutogatót) a másik csapathoz, akik közben kitaláltak egy film vagy egy könyv címét, és ezt elmondják neki. A mutogató egy-két perc gondolkodási idô után megpróbálja elmutogatni a film vagy a könyv címét. Egyetlen egy szót sem mondhat ki, természetesen eltátogni sem szabat, hiszen van aki tud szájról olvasni.
Néhány egyezményes jelet be lehet vezetni: filmrôl vagy könyvrôl van szó, hány szavas a cím, a névelôt lehet kézzel mutatni. A szavakból egy betût el lehet külön mutatni, de többet nem.
Meglehet próbálni a könyv egy jellegzetes részletét elmutogatni, de lehet szavanként külön is, ilyenkor mindig mutassuk, hogy hányadik szóról van szó.
A többiek közben állandóan hangosan mondják, hogy mire gondolnak, a mutogató, ha egy jó szót hall, azt rámutatással jelezheti.
Ha kitalálta, csere következik. Az a csapat nyer amelyik kevesebb idôt használt el a mutogatáshoz.
Ügyeljünk arra, hogy ne csak mindig a legjobb mutogatók játszanak, hanem mindenki.
Ki a parancsnok?
Kiszámolunk egy figyelôt, aki kimegy, vagy hátat fordít.
Titokban, csendben kijelölünk egy majmot.
A játékos visszajön s figyel: ki kell találni, hogy ki a majom!
A majom pedig csinál valamit, a többiek azonnal utánozzák, s lehetôleg nem néznek a majomra, nehogy a szemük állásából kitalálja a figyelô! A majom meg fintorog, leguggol, fejét vakarja, fülét húzgálja, szamárfület mutat, megfogja az orrát, kinyújtja a nyelvét, vagyis rengeteg mindent csinálhat, de lehetôleg gyorsan váltogassa!
A figyelõnek azt kell megfigyelnie, hogy ki csinálja elôször az új mozdulatokat, mert világos, hogy azt utánozzák, az a majom! Legjobban váltásoknál tudja rajtacsípni a majmot.
Ha a figyelô kitalálta, hogy ki a majom ,helyet cserélnek, ha nem vagy sokáig nem találja ki, újra kimegy. Ha már háromszor volt kint, új figyelôt és új majmot olvasunk ki, illetve jelölünk ki.
Kérdés - felelet
A gyerekek hátratett kezekkel körben állnak. Énekszó közben nyakkendôt adogatnak egymásnak kézrôl-kézre.
Adott jelre abbahagyják az éneket és akinek a kezében maradt a nyakkendô, ahhoz kérdést intéz a vezetô. Pl.: "Mondd el a hetedik törvényt." - "Mondd el a fô- és mellékvilágtájakat." - "Hogyan lehet óra segítségével megállapítani a világtájak helyes irányát?" stb...
Aki nem tud felelni a feltett kérdésre, az büntetést kap vagy zálogot ad.
Megszökött a nóta
Nagy figyelmet követelô, élvezetes dalos játék. A társaság tagjai egy mindenki által jól ismert dalt énekelnek, közben figyelik a játék vezetôjét. Amikor ô egy megbeszélt jellel jelez, nem adnak hangot, tátogással folytatják a nótát, majd amikor a játékvezetô ismét jelez, teli torokból fújják tovább a szöveget. Aki rossz helyen kapcsolódik be az énekbe, zálogot ad.
Másféleképpen is játszhatjuk, az elsô játékos elkezd énekelni egy dalt. Váratlanul abbahagyja. Erre a bal oldali szomszédjának kell folytatni, mégpedig késlekedés nélkül, az ütemet betartva. Ha megakad vagy elkésik, szintén zálogot ad.
Mirôl szóljon a nóta?
A játékvezetô egy szót mond, a játékosok pedig igyekeznek egymást megelôzve olyan nótát mondani, amelyben a vezetô részérôl választott szó szerepel. A vezetô például "csikót" mond, a megfelelô nóta pl. a "Sárga a csikó..." kezdetû nóta lehetne. Aki leggyorsabban válaszol, jó pontot kaphat. Megoldható úgy is, hogy a megjelölt szavaknak megfelelô nótacímeket a játékosok cédulára írják s a játék végén beadják. Ebben az esetben minden szó után rövid gondolkodási idôt kell hagyni. Egy szónak esetleg több nóta is megfelelhet.
A játék nemcsak nótákkal, hanem költeményekkel is játszható.
Kacsingató
A székeket körbe rakjuk. Minden székre ül egy lány, egy szék üresen marad, Minden lány mögé odaáll egy fiú, az üres szék mögé is és hátrateszik a kezét. Aki az üres szék mögött áll, rákacsint valamelyik lányra. Az felugrik s átszalad, leül a fiú elé. Természetesen csak akkor tudja ezt megtenni, ha ôrzôjére, a mögötte álló fiú nem veszi észre a kacsintást, s idejében (persze szelíden) le nem fogja. Elôre nem szabad a lányt lefogni. Aki elôl elcsalták a lányt, az lesz az új kacsintó. Amikor a "csábítás" nem sikerül, a kacsintó zálogot ad.
Játszhatjuk fordítva is!
|